gototopgototop

Escola Barrufet

 
  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font
Inici Projecte d'informàtica

PROJECTE D'INFORMÀTICA
L'ordinador, el nostre amic (Projecte d'Educació Infantil)

 

RESPONSALBES DEL PROJECTE:

- Equip de mestes d'Educació Infantil
Índex
1. Introducció
2. Objectius
3. Continguts
4. Atenció a la diversitat

5. Metodologia
6. Programes i recursos
7. Avaluació
8. Valoració
1. INTRODUCCIÓ I JUSTIFICACIÓ PROJECTE

Va sorgir com a necessitat per millorar la qualitat educativa del centre assegurant l’adquisició de la competència lingüística i de les noves tecnologies, de tot l’alumnat fet èmfasi en els/les alumnes amb pèrdua auditiva, amb la participació de tot l’equip docent i la col·laboració de les famílies de l’Escola.

La proposta de treball s’adreça al segon Cicle d’Educació Infantil, concretament al cicle de Parvulari. 

L’escola és un centre ordinari preferent d’alumnat sord, que acull els nens i les nenes amb dèficit auditiu de la comarca del Baix Llobregat.

Tenint en compte tot el que s’ha esmentat anteriorment, l’equip d’Educació Infantil va iniciar el projecte “L’ordinador, el nostre amic”. Valorant els següents aspectes:

Les noves tecnologies tenen un atractiu especialment motivador per a l’infant.

Si ens plantegem una escola vinculada a la realitat ens cal estar disposats/des a tenir una actitud oberta envers tot allò que l’infant ens aporta i aprofitar les noves tecnologies per estimular els aprenentatges i l’actitud crítica del nostre alumnat. 

L’ordinador és una eina de treball habitual que ens trobem a tot arreu en la societat d’avui en dia; per això creiem necessari estimular als nens/es a conèixer aquesta tecnologia incorporant al procés d’ensenyamentaprenentatge les possibilitats que ens ofereix la seva utilització. 

Pretenem que els nens/es vegin l’ordinador com una eina d’ajuda, de recurs informatiu, d’investigació, de creativitat, de joc on ells/es siguin els principals protagonistes. 

El document que vam agafar com a punt de referència per a desenvolupar tota la nostra tasca és el donat per l’Administració en el qual s’estableix un primer nivell de concreció de la competència bàsica en Tecnologia de la Informació i Comunicació que l’alumnat ha d’assolir en acabar l’ensenyament obligatori.

2. OBJECTIUS

Tenint en compte aquest document els objectius més concrets que ens vam proposar en la fase de desenvolupament del nostre projecte, van ser : 

  • Utilitzar l’ordinador com una eina de comunicació i aprenentatge, d’adquisició d‘actituds, destreses, hàbits i alhora com una font de diversió i joc.
  • Conèixer i posar en practica les normes bàsiques de funcionament de l’ordinador:
  • Utilitzar el ratolí: moviment, moviment i clic, fer clic i arrossegar
  • Utilitzar el teclat per escriure el seu nom, el nom d’un company, paraules...
  • Tancar programes
  • Fer dibuixos i pintar amb un programa de dibuix senzill.
  • Utilitzar i conèixer els diferents programes i o recursos proposats.
  • Participar de forma activa en les activitats que es proposen, respectant i compartint les aportacions dels altres.
  • Tenir cura del material informàtic.

Paral·lelament també ens vam plantejar uns objectius com a Cicle:

  • Familiaritzar els infants amb les noves tecnologies
  • Desenvolupar les estratègies de raonament i el pensament lògic dels infants mitjançant activitats motivadores
  • Saber utilitzar les aplicacions informàtiques amb els alumnes, ja sigui amb l’ordinador de la classe o a l’aula d’informàtica
  • Conèixer la competència bàsica en tecnologies de la informació i la comunicació
  • Conèixer els aparells específics i estàndards dels ordinadors per a l’ús educatiu amb els nostres alumnes
  • Aprendre a analitzar els diferents programes i les seves possibilitats per tal que els alumnes més petits en facin un ús correcte
  • Donar als infants que s’inicien en l’ús dels ordinadors les eines adequades per a un desenvolupament òptim de les seves capacitats
  • Iniciar un nou mitjà de comunicació amb les famílies que permeti veure algunes de les activitats que treballem a l’escola i les sortides que fem mitjançant la nostra
  • pàgina web.

 3. CONTINGUTS

L’ús de l’ordinador dins de l’aula d’Educació Infantil o a l’aula d’ordinadors reforça, complementa o amplia els continguts treballats en els diferents àrees.
Tenint en compte les diferents àrees en què es divideix el currículum del Parvulari:

  • Àrea I: Descoberta d’un mateix
  • Àrea II: Descoberta de l’entorn natural i social
  • Àrea III: Intercomunicació i llenguatges

Es tracta d’un Cicle amb característiques pròpies i ben definides:

  • Significativitat i funcionalitat dels aprenentatges
  • La individualització.Atenció a la diversitat
  • La sociabilització
  • Les actituds, els hàbits
  • La globalització

Els continguts que es treballaran durant les sessions d’informàtica i a l’aula s’organitzaran de forma globalitzada, incidint, bàsicament, en les àrees especificades anteriorment.

ordinador_nostre_amic

4. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

Hem comprovat en l’experiència diària a l’aula que qualsevol proposta que es fa a l’infant, on intervinguin les noves tecnologies, i en aquest cas les eines informàtiques asseguren una motivació engrescadora i productiva, de cara a l’assimilació ràpida i entenedora de conceptes.
Un aspecte a destacar no tan sols és la motivació, també les eines informàtiques permeten contemplar i atendre la diversitat dels infants que tenim dia a dia en les nostres aules.
No podem oblidar com ja s’ha dit anteriorment, que el nostre centre acull a nens/es amb dèficit auditiu.
El treball amb els ordinadors ens ha permès:

  • Respectar el ritme evolutiu de cada infant i el seu desenvolupament individual
  • Aprenentatge significatiu
  • Adquirir per part dels infants un cert grau d’autonomia i responsabilitat.
  • Poder atendre més individualment als nens
  • Nen/a principal protagonista del seu procés d’ensenyament-aprenentatge

Per tant representa un element integrador en les aules on hi ha alumnes amb NEE.

5. METODOLOGIA I ORGANITZACIÓ

Les activitats que es realitzen són motivadores, variades i tenen en compte els diferents graus de dificultats.
L’ actuació de la mestra consisteix en adoptar una actitud observadora entorn l’activitat dels infants i la de col.laboració amb aquells que ho sol.licitin. La mestra pren notes, en forma d’observacions generals o específiques, sobre el desenvolupament de les activitats realitzades, que serveixen per guiar i orientar la seva tasca.
Hem de tenir en compte que durant les primeres sessions amb P3 el paper de la mestra és bàsicament de col.laboració i de guia per poder familiaritzar als nens/es amb aquesta nova eina que és l’ordinador.
En canvi els nens de P4 i P5 ja treballen més autònomament ja tenen el bagatge del treball realitzat durant el curs anterior.
Tots els nivells disposen d’un racó d’ordinador a les seves aules a part de les sessions que es realitzen a l’aula d’informàtica, a més a més des del curs 05-06 disposen de connexió a Internet en aquests ordinadors. Aspecte que ens ha permès poder començar a introduir la utilització de les TAC a l’aula fent diferents experiències.
Les sessions d’informàtica de P3 es realitzen a la sala de Cicle que compta amb sis ordinadors que disposen de connexió a Internet.
Hi ha un sistema de graella de control personal que serveix perquè tots els nens/es facin les diferents activitats proposades.
El nombre d’alumnes és aproximadament de 12 nens/es. El treball és per parelles.
Els nivells de P4 i de P5 fan les sessions a l’aula d’Informàtica que compta amb 13 ordinadors.
Tenen una durada de 60 minuts en P5 i 45 minuts en P4. Hi ha una professora. El nombre d’alumnes és aproximadament de 12 nens/es. El treball és per parelles o individual.

6. PROGRAMES I/O RECURSOS

Tenint en compte això els programes i/o recursos que fem servir són els següents:

  • El CLIC
  • Paint de WindowsPower Point
  • Adaptacions Word per als alumnes
  • Internet:el portal educatiu edu 365
  • Contes interactius:En Tabalet, Conte de Nadal, La llegenda de St.Jordi.....
  • Jocs interactius:la bruixa, la formiga, el Pingu, etc

7. AVALUACIÓ

L’eina bàsica per avaluar és l’observació contínua i individualitzada, malgrat tot hi ha que diferenciar tres tipus d’avaluació:

  • L’avaluació inicial: saber en el cas de P3 què sabien dels ordinadors?, per a què servien?, què volien saber?, si tenien a casa, ... En P4-P5 ja s’havia realitzat el curs anterior
  • L’avaluació formativa: Anecdotari de les sessions on la mestra pren notes, en forma d’observacions generals o específiques, sobre el desenvolupament de les activitats realitzades, dels processos, estratègies de cada nen/a, d’actituds, etc. Aquest instrument d’avaluació serveix per guiar i orientar la nostra tasca i d’aquesta forma adequar si es necessari el procés a les necessitats dels nens/es.
  • L’avaluació final: autoavaluació per part dels nens en la útima sessió: què m’ha agradat més? Què m’ha agradat menys? Que canviaria de les sessions d’informàtica? I un dibuix on es pugui veure una cosa que han après durant les sessions d’informàtica.
Avaluació per part del Cicle si s’han complert els objectius, si eren adequats, si els continguts treballats eren suficients, si els materials eren apropiats, etc. És a dir en equip trobar solucions a possibles dificultats i plantejar la nostra actuació de cara al curs vinent.

8. VALORACIÓ

La valoració del projecte és molt positiva i de mica en mica s’han anat aconseguit els objectius proposats.

Fins ara hem aconseguit que els nens/es tinguin ganes d’aprendre a utilitzar nous programes i/o recursos informàtics, que vegin l’ordinador com una eina més per jugar, aprendre, per descobrir coses noves, per crear, per compartir,etc.
Tambè hem observat que els nens/es han adquirit un domini més autònom en els programes i/o recursos que s’han treballat al llarg del projecte. Aquest aspecte s’observa més clarament amb els nens/es de P3 on a principi de curs eren completament dependents de la col.laboració de la mestra per a realitzar les activitats proposades i a final de curs la majoria de nens/es poden fer anar els programes treballats ells sols/es. Encara que s’ha de tenir en compte que per aquestes edats l’ús del ratolí no és una feina fàcil.

Ja per acabar dir que és un projecte nascut de la reflexió de tot l’equip de mestres de l’escola i això fa que sigui més fàcil de portar-lo a terme i que els resultats ens animin a continuar treballant en aquesta mateixa línia sempre il.lusionats/des en la nostra feina posant el nostre granet de sorra a l’hora d'acompanyar als nens/es en el fascinant món de la informática.

 

Tancament

HTML Online Editor Sample

Aquestà web deixa d'estar actualitzada!

Podeu consultar totes les activitats que hem fet amb anterioritat al 23 de desembre de 2013.

La nova web està disponible a https://sites.google.com/a/xtec.cat/barrufetsantboi/

Escola Barrufet.

Tradueix

Serveis

Calaix de notícies

Visites a la web

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterAvui11
mod_vvisit_counterAhir21
mod_vvisit_counterAquesta setmana56
mod_vvisit_counterAquest mes161
mod_vvisit_counterTotal20369

Entrada d'usuaris

familia_escola

2012_cartell_pla_consum_fruita_escoles

nou_euronet_trquality_label_etwinningeuronet_blog_color
ampagif
menjador
tempscat tempssantboi


 

english_zone_acces

Calendari

desembre 2017
L M X J V S D
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Videos destacats

conte_nadal

lip_dub_2011